Szalagfűrész beállítása
Szalagfűrész beállítása nem mindig egyszerű feladat. Mostani cikkünk a szalagfűrész helyes beállításáról szól, illetve igyekszünk rámutatni néhány apróságra, ami a fűrészszalagok élettartamának növelését segíti elő.
Szalagfűrész beállítása terén számos tényezőt és paramétert kell figyelembe vennünk főleg akkor, ha hibajelenség következik be. Fémipari szalagfűrész gépek dolga a folyamatos munkavégzés, így mindenki számára bosszantó lehet a ferde vágás, vagy a fűrészlap idő előtti elszakadása. Mindkettő kiesést és kellemetlenséget okoz, így a hatékony szalagfűrész beállítás elengedhetetlen feladat.
Hibás szalagfűrész beállítás következménye
Szalagfűrész beállítása hibásan különféle következményekkel járhat. Az alábbiakban a teljesség igényen nélkül soroljuk a lehetséges hibajelenségeket.
Szalagfűrész ferdén vág
Ennek részleteiről és lehetséges megoldásairól korábbi cikkünkben már írtunk, így ezúttal nem taglaljuk részletesebben (korábbi cikk: Miért vág ferdén a szalagfűrész? )
Fűrészszalag elszakad
Bizony a fűrészszalag rendszeresen megtörténő idő előtti elkopását okozhatja a szalagfűrész hibás beállítása.
Gyorsabban kopó csapágyak és keményfém lapvezetők
Sok esetben a felhasználó tudta nélkül, idő előtt kopnak el a lapvezető alkatrészek (csapágyak, keményfémek és görgők).
Mindezen felsorolt kellemetlenségek a megfelelő szalagfűrész beállítással elkerülhetők. A fűrészszalag sokesetben képes elárulni a gép beállításának problémáit, vagy a lapvezető alkatrészek elhasználtságából eredő hibáit.
Szalagfűrész beállítás hibajelenségei a fűrészlapon
Válla van a fűrészszalagnak – Ha a fűrészszalag fogakkal ellentétes oldalú élén az autók féktárcsájához hasonló váll alakul ki, a fűrészszalag folyamatosan felfut a lapvezető kerekek belső ütköző peremére. Itt tovább kell vizsgálni a probléma okait, hiszen okozhatja nem síkban lévő lapvezető kerekek, illetve rosszul síkba állított lapvezető kerekek, de akár csapágyak és görgők is. A fűrészlapot minden esetben úgy kell beállítani, hogy kb. 0,2 mm hézag maradjon a fűrészlap felső éle és a lapvezető kerék ütköző pereme között.
Fűrészszalag oldalán sötét színű csík – Ezesetben általában a lapvezető görgők a hibásak, hiszen túl nagy nyomást fejtenek ki a fűrészszalagra. Ilyen esetben a görgőket érdemes úgy beállítani, hogy ne hagyjon nyomot a fűrészszalagon, azonban megfelelő támaszt adjon a kellő stabilitás érdekében úgy, hogy mindeközben pozícionálja is a fűrészlap dőlési szögét.
Berepedezett fűrészlap – Ha a fűrészlapon idejekorán hajszálrepedések jelennek meg a fogak között előfordulhat, hogy szintén beállítás problémáról van szó. Ezesetben jellemzően a fűrészszalag nem kellően feszes, így a szalagfeszítő segítségével az optimális szalagfeszesség beállítása szükséges. Hidraulikus szalagfeszítő berendezéssel, vagy csak egyszerű nyomásmérőórás szalagfeszesség jelzővel számos fémipari szalagfűrész rendelkezik. Efféle kiegészítő azonban a kisebb, jellemzően olcsó szalagfűrész gépeken gyárilag nincs. Ilyen szalagfűrész esetében az optimális feszítő érték beállítására léteznek kifejezetten erre a célra szánt feszességmérő eszközök, melynek segítségével a szalagfűrészlap feszesség beállítása egyszerű feladat. Ezek használatával könnyen és gyorsan optimális értékre állítható a fűrészszalag feszessége.
Fentről repedezett fűrészlap – Ha a fűrészlapon fentről a fogak irányába tartó repedéseket találunk, akkor biztosak lehetünk abban, hogy a szalagfűrész beállítása hibás. Ezesetben vagy a fűrészlap felső „élét” a keményfémvezetők, vagy felső csapágyak túlságosan „nyomják”, vagy pedig a fűrészlap felfut a szalagvezetőtárcsákon. Első esetben csak állítani kell a keményfém vezetőn, mellyel a probléma megoldódhat. A második esetben azonban már nagyobb gond is felmerülhet. Ezen jelenségnél a szalagvezetőtárcsák (vagy kerekek) síkja eltérővé válik, amely csapágyproblémákat is felvethet, hiszen ezek síkban történő beállítása még a gyárban megtörténik. Amennyiben a két kerék nem tökéletesen egysíkban található, érdemes alaposabban megvizsgálni szalagfűrész gépünket. Ilyenkor általában megtörténik az is, hogy a szalagfűrész ledobja a szalagot. Ez azért fordulhat elő, mert a két szalagvezető kerék síkja egymástól eltérő, azaz nem teljesen egyező. A szalagvezető kerékben található csapágyak cseréje, valamint a javítandó kerék újra beállítása kiküszöbölheti a problémát. A szalagfűrész kerék szabályozása egy aprólékos és precíz feladat, ezért adott esetben érdemes lehet szakembert hívni.
►Szalagfűrész kínálatunk megtekintéséhez kattintson ide!◄
Reméljük, hogy cikkünk segítséget nyújt sokak számára a szalagfűrész beállítása terén. Ha kérdése merült fel a témával kapcsolatban, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot elérhetőségeink egyikén.